Een aanwinst

De luchthaven van Zaventem, ook bekend als de luchthaven van Brussel, is de belangrijkste internationale luchthaven van België. Dit is een aanwinst voor onze stad, maar we moeten ook de levenskwaliteit van onze inwoners beschermen.

Een onhoudbare positie

De groei van het luchtverkeer in de komende decennia is zodanig dat de positie van Zaventem uiteindelijk onhoudbaar zal worden, ongeacht het plan om de overlast te verdelen. De oplossingen die Jacqueline Galant (MR) en haar opvolger François Bellot (MR) de afgelopen jaren hebben aangekondigd, hebben deze situatie niet fundamenteel veranderd. Dit is te wijten aan de absolute prioriteit die wordt gegeven aan werkgelegenheid (die tegen 2035 waarschijnlijk grotendeels gemechaniseerd zal zijn), ten koste van de gezondheid van de lokale bewoners.

In juli 2023 stelde Ecolo-minister Georges Gilkinet na de algemene vergadering van de luchthaven voor om de nachtvluchten van 23:00 tot 06:00 af te schaffen. De reacties waren er snel, met…

Wat zijn de oplossingen?

De 25L baan verlengen?

Onmogelijk op korte of middellange termijn, gezien het grote aantal rechtszaken dat wordt verwacht. Deze optie biedt ook geen oplossing voor landingen [abusifs] in 01/07.

Het vliegveld verplaatsen?

Dat zou op de zeer, zeer lange termijn zijn. Historisch gezien zijn er verschillende pogingen geweest om te overwegen het vliegveld geheel of gedeeltelijk te verplaatsen. Het meest concrete voorbeeld is ongetwijfeld de studie uit 1992 waarin Chièvres (NAVO luchthaven, op de weg naar Doornik) als oplossing werd voorgesteld. Helaas was Hervé Hasquin (MR) er toen tegen.

De spreiding veranderen?

Concentratie in bepaalde gebieden? Zodra vluchten worden verplaatst van de ene regio naar de andere, zien we onmiddellijk en logischerwijs allerlei NIMBY-reacties (Not In My BackYard). De Oostrand, de Noordrand en het Brusselse en Waalse Gewest kunnen niet langer verdeeld zijn over deze kwestie: alle betrokken bewonersverenigingen en overheden moeten samenwerken in het belang van zoveel mogelijk mensen.

De enige echte oplossing

En er is een oplossing: Zaventem zou een City Airport kunnen worden, met een aanzienlijke vermindering van het aantal nachtvluchten en een strikte beperking van de jaarlijkse vliegbewegingen.

Om zijn winstgevendheid te garanderen, zou hij iets duurder kunnen worden en geprivilegieerde toegang tot de hoofdstad kunnen bieden voor geschikt verkeer door te profiteren van zijn uitzonderlijke geografische ligging. Geef voorrang aan kwaliteit boven kwantiteit. Overlast wordt dan redelijk en wordt veel beter geaccepteerd door de omwonenden.

Natuurlijk moeten de uitspraken van de rechtbank ook worden toegepast, vooral met betrekking tot de windnormen die worden gebruikt om te beslissen over de keuze van de start- en landingsbanen.

Na decennia van discussies binnen verschillende platforms wordt het steeds duidelijker dat exploitatiebeperkingen in dit stadium de enige manier zijn om een wereldwijde en duurzame vermindering van luchtvervuiling te bereiken.

Laatste nieuws

 

Scroll naar boven